Carnea rosie

Carnea rosie

Indiferent daca suntem femei sau barbati, hormonii estrogen si testosteron sunt elemente esentiale atunci cand vorbim despre compozitia noastra hormonala si despre starea de bine. Si da, acestia  au un rol esential si important si in atingerea obiectivului  de slabire.

Estrogenul este preponderent si surclaseaza nivelul de testosteron in cazul femeilor care au o functionare hormonala corespunzatoare, testosteronul fiind pionul principal in cazul barbatilor. Compozita corporala este determinata de valoarea de tesut adipos si masa musculara din organism.

Pentru a realiza o paralela intre hormonii mentionati si carnea rosie trebuie sa analizam compozitia acesteia din urma.

Dar haideti sa ne uitam impreuna la elementele ce se regasesc in carnea rosie si care este influenta lor asupra hormonilor:

Zincul :

In urma cercetarilor efectuate, s-a constatat o legatura intre nivelurile scazute de zinc si nivelurile scazute de testosteron.

Este cunoscut ca zincul este unul dintre elementele existente in carne, in special in carnea rosie, 100 g de vita, de exemplu, asigurand cca 44% din doza zilnica recomandata. Acest mineral este esential pentru buna functionare a peste 300 de enzime si este implicat in diverse procese esentiale pentru organism: metabolizarea nutrientilor, sustinerea sistemului imunitar, regenerarea celulara, etc. Zincul nu se stocheaza in organism, de aceea este esential pentru a ne asigura doza zilnica recomandata sa avem o alimentatie corespunzatoare prin care sa beneficiem de acest micronutrient.

Cantitati mici de zinc implica cantitati mici de testosteron si niveluri ridicate de estrogen; deci si de receptori ai acestuia din urma; si aici poate interveni procesul de aromatizare prin care testosteronul poate fi preluat de acesti receptori si transformat in estrogen. Cantitati mari de estrogen presupun retentie de apa, balonare.

Ceea ce ne dorim, mai ales atunci cand vorbim despre compozitie corporala cat mai buna, este echilibrul celor doi hormoni.

Acidul arahidonic – omega 6

Auzim omega 6, ne gandim la inflamatie; si da, asa este atunci cand este consumat in cantitati mari, in mod constant. In schimb, cantitati mici din acestea sunt esentiale in productia de testosteron de la nivelul testicolelor barbatilor si de la nivelul ovarelor, in cazul femeilor (in cantitati mici). Daca nu avem o cantitate suficienta de acid arahidonic nu se produce suficient testosteron.

Acest acid este absolut esential si pentru repararea si cresterea tesutului muscular, gasindu-se din abundenta si in creier.

In carnea rosie acesta se regaseste in grasimea viscerala.

Fierul

Carnea rosie este una dintre principalele surse de fier. Pe langa faptul ca acesta are o biodisponibilitate mai mare in cazul produselor animale (7-37%) decat in cazul fierului vegetal (1-20%), pricipala sa calitatea pentru acest articol este creare de oxigen absolut necesar pentru productia corespunzatoare de testosteron.

 

Este carnea rosie buna sau daunatoare sanatatii!

Fara niciun dubiu, este gustoasa, am putea spune majoritatea dintre noi. Dar ce ne facem cu toate informatiile ce o asociaza cu diverse boli?

Nu este prima oara insa cand ne vom confrunta cu informatii contradictorii. Ceea ce este dificil insa este sa ne dam seama cum putem discerne si alege informatia corecta. Sunt multe studii ce supun analizei diverse subiecte si atunci nu stii ce sa mai crezi. Realitatea este urmatoarea: un studiu este demn de a fi luat in considerare daca:

  • Este realizat de persoane obiective, impartiale care nu servesc unui scop, unei politici
  • Include un esantion de persoane considerabil din punct de vedere numeric si acesta este reprezentativ pentru zona in care ne aflam
  • Are proba timpului
  • Tine cont de toate variabilele ce pot influenta rezultatele studiului

Exista studii facute de americani, studii ce compara dieta ce include consumul de carne rosie si dieta ovolactovegetariana. Rezultatele arata ca desi nivelul de testosteron total a crescut in cazul primei abordari (cel folosit efectiv ramanand acelasi), nivelurile de estrogen totusi au crescut semnificativ fata de nivelurile inregistrate in cazul dietei vegetariene care a inregistrat chiar scaderi ale nivelului de estrogen. Cu toate acestea, nu s-a tinut cont de sursa folosita in cazul dietei cu carne rosie. Facandu-se o paralela insa cu carnea rosie japoneza, cunoscuta pentru calitatea sa superioara, rezultatele au fost cu totul altele: niveluri crescute de testesteron (in limitele normale pentru femei si barbati) cu o scadere a nivelului de inflamatie a a nivelurilor de estrogen (de asemenea, respectand valorile normale).

Un alt studiu publicat In The American Journal of Clinical Nutrition compara doua esantioane de persoane ce urmeaza o dieta mediteraneana, una dintre acestea folosind cu ceva mai multa carne rosie (cca cu 220 g mai mult). Aceasta din urma a aratat o scadere evidenta a inflamatiei si a nivelurilor de estrogen.

De asemenea, multe studii asociaza consumul de carne ca un precursor pentru bolile cardiovasculare, diabet, diverse tipuri de cancer. Chiar o metaanaliza a unor studii conduse in acest sens, cuprizand cca 1,2 milioane persoane evidentiaza acest lucru; dar toate include carnea rosie in general, procesata, carne ce provine de la animale crescute cu scopul de a fi sacrificate si nefiind hranite natural, carne tratata cu nitrati, conservanti si diverse substante chimice. Niciunul dintre aceste studii nu asociaza carnea rosie de calitate, din sursa sigura si buna, provenind de la animale hranite traditional, pascand un sol bun, de calitate, cu aparitia bolilor mentionate.

Modalitatea de gatire este o alta cauza ce poate fi o cauza a aparitiei cancerului. Acidul arachidonic supus la temperaturi ridicate genereaza substante cangerigene producand de asemenea un nivel crescut de inflamatie in organism. Pentru a beneficia de calitatile carnii rosii, de nutrientii acesteia fara a te expune niciunui risc privid sanatatea ta ar trebuie sa:

  • Folosim metode mai blande de gatit (la abur, fierbere, slow cooked) in locul gratarului sau prajirii
  • Nu expunem carnea la temperaturi foarte mari
  • Daca totusi o gatim la foc mare sa o intoarcem frecvent de pe o parte pe alta pentru a nu o lasa sa se arda
  • Nu mancam carne arsa; daca totusi a fost arsa, sa taiem partile carbonizate
  • O marinam in vin rosu, usturoi, suc de lamaie sau ulei de masline pentru a minimiza efectele arderii acidului arahidonic.

Asadar, ca in cazul oricarui aliment trebuie sa cautam limitari si echilibru. Un consum de cca 170 g de 2- 3 ori pe saptamana ne ofera protectie si beneficii atata timp cat apelam la o sursa sigura, de calitate si tinem cont de modalitatea corecta de preparare a acesteia.

Fa ce e mai bine pentru organismult tau! Ofera-I calitate, obtine cat mai multe beneficii si bucura-te de gustul calitatii cu moderatie si echilbru!

 

Surse:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8875519/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2800928/
  3. https://nutritiondata.self.com/facts/beef-products/6193/2
  4. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23493534/
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5537882/
  6. http://testosterone.guide/arachidonic-acid/
  7. https://www.healthline.com/nutrition/increase-iron-absorption#section4
  8. https://www.medihelp.ro/blog/sanatate/lipsa-energiei-anemia/
  9. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1435181/
  10. https://www.healthline.com/nutrition/is-red-meat-bad-for-you-or-good#section3
  11. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10584048/
  12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23497300/
  13. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17952757/
  14. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0309174009002514
  15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4231431/
  16. https://academic.oup.com/ajcn/article/108/1/33/5036105
  17. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0368131964800417
  18. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7615904/

 

 

Lasă un răspuns