Combinația carbohidrați și grăsimi: BOMBA CALORICĂ
Continental breakfast with croissants, strawberry jam, butter curls, coffee and orange juice.

Combinația carbohidrați și grăsimi: BOMBA CALORICĂ

Ai auzit vreodată că dacă ceva este extrem de gustos nu este bun pentru sănătatea ta? Cam așa este!

De căte ori nu ai mancat o felie de pâine cu unt și ai mai adăugat și o lingurită de dulceața de la bunica? Hmmm…tare bun. Și ce bine merge cu o cană de ceai alături îndulcit cu miere. Și da, evident , nu te poți opri la o singură felie. Și uite așa ai consumat cam 50% din necesarul tau caloric zilnic cu un aport minim, inexistent chiar de nutrienți. Și uite așa ți-ai creat bomba calorică fără valoare nutritivă care nici măcar nu-ți va ține de foame, ci dimpotrivă, ți-o va accentua.

Continental breakfast with croissants, strawberry jam, butter curls, coffee and orange juice.

De ce bombă calorică? Combinația de carbohidrat ( paine, dulceata, miere) și grăsimi (untul) îți oferă răspunsul. Bineînteles ca nu vorbim acum de orice fel de combinație. Mă refer strict la alimente cu un procent mare de carbohidrați combinate cu alimente cu procente mare de lipide ( grăsimi).

Dar haide sa vedem ce se întamplă de fapt.

Carbohidrații ( glucidele) fac parte alături de lipide ( grăsimi) și proteine din clasa macronutrienților. Sunt compuși din atomi de carbon, oxigen și hidrogen, produșii finali în urma digestiei ( Co2 si H2O) fiind netoxici și ușor de metabolizat. Reprezintă principala sursă de energie a organismului. În tubul digestiv, glucidele se absorb în totalitate sub formă de monozaharide ( glucoză, fructoză, galactoză), care ajung in ficat. Aici, fructoza și galactoza se transformă tot în glucoză. O parte din glucoză va trece în sânge, iar o parte se va depozita în mușchi și în ficat sub formă de glicogen. Glucoza din sânge determină, la nivelul pancreasului, apariția hormonului insulina, denumit și hormonul de stocare, cu rol in scăderea glucozei din sange.

Lipidele sunt substanțe insolubile în apă, esteri ai alcoolilor cu acizi grași, cu greutate moleculară mare. Acizii grași (lipidele simple) sunt esterificați sub formă de trigliceride si fosfolipide ( lipide complexe). În urma metabolizării lipidelor, acestea ajung cea mai mare parte in sânge (sub forma de trigleceride, acizi grași , colesterol, fosfolipide) și o mică parte în ficat. Cea mai mare parte a lipidelor din sânge se depozitează în țesutul adipos.

Hormonul insulina transformă excesul de glucoză în lipide ( lipogeneză) și stimulează acest proces la nivelul metabolismului lipidic; are rolul de a conduce nutrienții din sânge în locurile de stocare.

DECI, concluzionând cele de mai sus, putem afirma următoarele:

– carbohidratii din sânge  ( glucoza) duc la apariția insulinei;

– lipidele ajung în cea mai mare parte în sânge;

– insulina conduce toti nutrienții din sânge către locurile de depozitare: carbohidrații către ficat și muschi, iar lipidele (grăsimile) către țesutul adipos- aici se depun si nu vor putea fi folosite drept energie de catre organism decât atunci cand toate rezerzele create de carbohidrati vor fi epuizate.

Așadar, insulinei nu este favorabilă grăsimilor. Organismul isi va lua

Încearcă să ții cont de aceste recomnadări in cea mai mare parte a timpului și vei vedea schimbări evidente ale siluetei tale.

Poți totuși face exceptie de la această regulă cu o gustare înainte de sală:  un fruct cu cca 15-20 oleaginoase; vei obține energia necesară .

 

 

Cristina

Tehnician nutritionist cu pasiune pentru gustos si sanatos.

Lasă un răspuns