De ce este important sa ne hidratam?

De ce este important sa ne hidratam?

Mai in gluma, mai in serios, exista Regula celor Trei: putem rezista 3 minute fara aer, 3 ore fara adapost pe timp de viscol si 3 saptamani fara mancare. Fara apa putem rezista de la 4-5 zile pana la 10 zile maxim.

Apa este un element absolut indispensabil vietii, fiind principalul constituent la organismului (in proportie de 2/3).  Ne nastem fiind peste 70% apa, ajungem la varsta adulta la un procent  de cca 60% , ajungand la varsta a III-a sa detinem doar cca 50-55% din acest element vital.

Cantitatea de apa din organism depinde de varsta, sex si este repartizata in mod diferit in organism de la 0,2% la nivelul smaltului dentar pana la peste 80% in compozitia tesuturilor cu activitatea biologica crescuta si cu un caracter continuu : ficat, tiroida, splina, rinichi .

Cate lichide este recomandat sa bem in fiecare zi?

Auzim si vedem mereu reclama care ne indica un consum zilnic de apa de 2 l. Deci indiferent daca avem 190 cm sau 150 cm sau avem 50 kg sau 100 kg bem 2 l? Cantitatea de lichid pe care fiecare dintre noi trebuie sa o bem este de 1ml/kcal pentru adulti si 1,5 ml/kcal pentru copii sau 30-35 ml/kgcorp pentr adult si 50-60 ml/kg  corp pentru copii.

Cantitatea de lichid trebuie marita:

  • In timpul si dupa antrenamente intense pentru a putea inlocui cantitatea de lichid eliminata prin transpir
  • In timpul zilelor toride de vara cand de asemenea transpiram excesiv pentru a putea regla temperatura corpului
  • In timpul alaptarii
  • Atunci cand consumam cafea si/sau alcool – acestea contin elemente diuretice care deshidrateaza.

Putem bea prea multa apa?

Da, este posibil si poate interveni intoxicatia cu apa.  Acest fenomen se numeste  hiponatremie  si poate fi o stare letala atunci cand nivelul de sodiu din sange si balanta de electoliti scad extrem de mult . Astfel de situatii, desi rare, apar ca urmare a unui consum mult prea mare de apa intr-o perioada scurta de timp, corpul neavand capacitatea de a elimina apa in exces; in aceste conditii, apa ajunge in sange si ulterior in celulele ce se vor umfla. Cand celulele creierului sunt inundate, poate interveni foarte rapid decesul, avand in vedere ca se va face o presiune asupra centrilor de la acest nivel, centrii ce se ocupa cu respiratia. Intalnim astfel de cazuri in cazul sportivilor care se hidrateaza excesiv sau in cazul adolescentilor care pot face concursuri de baut apa.

Ce lichide sunt recomandate?

Din punctul meu de vedere, apa este cea mai buna solutie pentru o hidratare corespunzatoare. In plus, este lipsita de calorii, reactii adverse si nu are un cost absolut deloc ridicat.

De asemenea putem apela la ceaiuri si limonada neindulcite, supe de legume fara ados de ulei, sucuri de legume si/sau fructe. O cantitate de circa 80% din aportul de lichid este asigurat din aportul extern de lichid, restul de 20% putand fi asigurat din alimente ce contin diverse cantitati de apa: castrate, broccoli, salate, pepene rosu, telina, spanac, lapte, etc

Atentie la:

  • Cantitatea de sucuri din legume – nu-ti bea caloriile! De exemplu, un pahar de 250 ml fresh portocale este obtinut din circa 4-5 portocale medii; este un lichid care este saracit de fibre, ceea ce va determina o crestere mare a nivelului de insulina din organism si un numar de calorii suplimentar , calorii care nici nu aduc satietate. Ai putea manaca 5 portocale? Probabil ca nu. Alege sa consumi fructul ca atare; procesul de decojire al portocalei, procesul de masticatie sunt consumatoare de energie- deci voi consuma calorii efectuand cele doua actiuni. In plus, procesul de masticatie va avea un rol benefic asupra gradului de satietate.
  • Proveninta, imbuteliere, modalitatea de transport si de depozitare. Este de preferat apa provenit direct din izvoarele de munte  si cea imbuteliata la sticla de sticla.

De ce este importanta apa?

  • Pentru functionarea corespunzatoare a creierului in productia de hormoni si neurotransmitatori. Creierul uman contine peste 80% apa. Tocmai de aceea, atunci cand suntem deshidratati suntem obositi, capacitatea de concentrare scade, apar migrenele, resimtim anxietate, depresie.
  • Regleaza temparatura corpului prin transpiratie si respiratie
  • Ajuta la transportul oxigenului in intreg organismul
  • Ajuta la descompunerea hranei in nutrienti necesari supravietuirii
  • Contribuie la asimilarea vitaminelor prin lubrifierea corespunzatoare de la nivelul colonului
  • Lubrifiaza articulatiile; creste eficienta efortului fizic
  • Ajuta la regenerarea celulara
  • Contribuie in detoxifierea organismului prin eliminarea de rexiduri si toxine, in special prin urina.
  • Sustine functionarea corespunzatoare a sistemului imunitar
  • Mentine elasticitatea pielii

In momentul in care resimtim senzatia de sete, deja corpul a intrat in stare de deshidratare. De aceea ai grija de corpul si sanatatea ta! Hidrateaza-te in mod constant pe parcursul zilei!

Ai la dispozitie “potiunea magica” – apa. Foloseste-o!

Lasă un răspuns