Spanacul crud vs. spanacul fiert

Spanacul crud vs. spanacul fiert

Știați că spanacul crud conține acid oxalic, o substantă organică care poate încetini absorbția de substanțe nutritive esențiale, cum ar fi calciul și fierul? Acidul oxalic formează legături cu moleculele de calciu din corp, făcandu-l indisponibil pentru organism. De asemenea, acest acid interferează cu multe alte substanțe nutritive vitale, încât consumul pe termen lung a alimentelor bogate în acest acid poate duce la deficiente de nutrienți. Vestea bună este că acidul oxalic dispare după incălzire, ceea ce înseamnă că nu există nicio pierdere de nutrienți în cazul spanacului fiert sau sote.

 

Ar trebui evitat spanacul crud în salate sau băuturi? Este spanacul gătit întotdeauna alegerea cea mai bună? Atât spanacul proaspăt cât și cel preparat conțin aproximativ aceeași cantitate de macronutrienți. O porție de 100 de grame conține aproximativ 23 de calorii, 3,8 g de carbohidrați, 3 g proteine, 0,3 g de grăsime și 2,4 g de fibre, ceea ce reprezintă 10% din valorile zilnice necesare pentru un adult. Diferența este dată totuși de cantitate: întodeauna cantitatea de spanac fiert pe care mancăm va fi mai mare decat cantitatea de spanac crud pe care am putea sa ne-o aducem la o masă. În acest caz, și aportul substanțelor nutritive va fi mai mare.

 

Beneficiile spanacului crud: Chiar dacă spanacul crud conține acid oxalic, nu trebuie evitat în totalitate. Acesta este bogat în multe alte substanțe nutritive esențiale care includ acid folic, vitamina C, niacină, riboflavină și potasiu.

 

Beneficiile spanacului gătit: Consumul de spanac încălzit va  ajuta la asimilarea de niveluri mai ridicate de vitamina A și E, proteine, fibre, zinc, tiamină, calciu și fier. Carotenoide importante, cum ar fi beta-carotenul, luteină și zeaxantină, de asemenea, devin mai ușor de absorbit.

 

Fier: ambele forme ale spanacului reprezintă surse excelente de fier. Acesta conține de două ori mai mult fier decât alte legume cu frunze verzi. O porție de 100 de grame de spanac crud conține 2,71 mg de fier, în timp ce spanacul fiert conține 3,57 mg. Țineți minte că absorbția fierului este influențată de cât de mult fier aveți deja în corp și de alte elemente nutritive pe care le consumați în timpul mesei. De exemplu, vitamina C facilitează absorbția fierului, în timp ce alte substanțe, cum ar fi taninul și polifenolii inhibă absorbția de fier, astfel încât cantitatea de fier din corp va fi întotdeauna diferită indiferent dacă spanacul este sau nu gătit.

Că și în cazul altor legume, există argumente pro și contra pentru ambele forme, crude și fierte. Consumul unei varietăți cât mai mari de legume și fructe este importantă pentru sănătate, iar alimentele vegetale în orice formă va vor asigură cea mai bogată gamă de substanțe nutritive.

Nu uitați să alegeți doar spanac proaspăt, de un verde puternic și luminos. Evitați spanacul matur, care are o culoare albicioasă deoarece acesta conține concentrații mai mici de nutrienți.

Cristina

Tehnician nutritionist cu pasiune pentru gustos si sanatos.

Lasă un răspuns